vorige

21 juni 1863 - 22 juni 1863


forward
Dagboek scan

zondag 21 juni 1863

Te 5 uur op om tot de tweede afdeeling onzen reis over te gaan. Wij verlieten Dresden te 6 uren en keerden langs de Bayer-Sachsische Spoorweg eerst naar Riesa terug om van daar de weg in [??]Transcriptie aantekening
Twijfel of onzekerheid aangegeven in transcriptie.
naar Beijeren en Thuringen. Ons eenig gezelschap in den Wagen bestond uit een Heer uit Odessa die niets dan Russisch sprak en weinig anders verstond zoodat onze conversatie zeer gebrekkig was. Te 1 uur hadden wij Chemnitz / eene groote stad van 40 000 zielen bereikt en reden van daar over Zwickau en Plauen S[??]eenenTranscriptie aantekening
Twijfel of onzekerheid aangegeven in transcriptie.
Viaduct van 275 voet hoogte naar de stad Hof van Beieren waar wij in de Weissen Lamme een goed kwartier vonden. Een avondwandeling maakte ons met het eenvoudige stadje en zijne omstreken nader bekend. Onder het goede dat wij er opmerkten behoorde ook het voortreffelijke bier.

maandag 22 juni 1863

Te 10 uur verlieten wij Hof. De spoorweg liep door het heerlijke Saale dal en later langs het zoogenaamde hellende vlak over 't gebergte tussen het Erz- en Fichtelgebergte door. Wij hadden hierdoor de heerlijkste vergezigten vooral op den Sneeuwberg en den Ossenkop. Tegen 12 uur hadden wij Lichtenfels bereikt en namen daar onzen intrek in eene restauratie om ons te versterken en terstond na het middagmaal groote en nogal vermoeiden wandeling te doen naar het hooggelegen Slot Bantz - een oud kasteel van verbazende omvang en bezigtigde daar het kloostermuseum en de belangrijke verzameling van versteeningen vooral uit de Voorwereld. Vandaar den hoogen berg afgeklommen zijnde, wandelden wij nog de vlakte door naar het insgelijke op een hoogte gelegen Klooster der Veertien Heiligen. De avond was bij onzen terugkeer naar Lichtenfels prachtig en liefelijk. Wij kwamen nog tijdig genoeg om te 9½ op den treinWoord voor woordenlijst
Trein
Trein: Het is grappig om te zien wanneer Abraham begint per trein te reizen: een nieuwe uitvinding in zijn tijd! Abraham noemt het ook wel "Spoortrein".
In 1765 werd in Engeland de stoommachine uitgevonden om te gebruiken in fabrieken. In 1804 zette een Engelse uitvinder voor het eerst wielen onder de stoommachine. Dat was eigenlijk de eerste trein. In 1830 werd de eerste spoorlijn van de wereld geopend. Dat was ook in Engeland. Daarover reed de Rocket met een snelheid van 50 km. per uur.
Bron: spreekbeurten.nl

Trein
te gaan naar Coburg waar wij in Grünen Bauern logeerden.

Gebruik s.v.p. het contactformulier voor vragen en opmerkingen Transcriptie: Corrie Rutgers van der Loeff - van Ree
Scan nummer: 130